Kostolná pri Dunaji
ObecKostolná pri Dunaji

Dôležité otázky a odpovede k odpadom

Najdôležitejšie otázky a odpovede

Prečo sa opäť zvýšil poplatok za odpad?
O dôvodoch zvyšovania poplatku za komunálny odpad sme informovali na verejnom zasadnutí obecného zastupiteľstva dňa 9. 12. 2020, kde sme jednohlasne prijali aj platné VZN. Za zvýšením sú, v skratke povedané, tri dôvody:
1. Odpadovej spoločnosti AVE SK, ktorá zabezpečuje od­voz a likvidáciu odpadu v našej obci, bola v auguste 2020 uzatvorená skládka odpadu v Senci. To pre túto spoločnosť znamená zvýšené náklady na odvoz a likvidáciu na iných a vzdialenejších skládkach. Predstavuje to 70 % navýšenie nákladov oproti roku 2020. Tento problém bol od jesene medializovaný v národných aj regionálnych médiách. O zvýšení prevádzkových nákladov sme boli informovaní 17. 11. 2020 generálnym riaditeľom spoločnosti AVE SK. Celé znenie listu aj s prílohami nájdete TU.
2. Od 1. januára 2021 majú obce povinnosť triediť biologicky rozložiteľný kuchynský odpad. Táto povinnosť bola a je dostatočne medializovaná. Týmto vznikajú obci ďalšie náklady, ktoré sú zahrnuté v poplatku za odpad.
3. Od obyvateľov sme vyzbierali 130 ton zeleného odpadu namiesto očakávaných 50 ton. Čo je na jednej strane ­dob­re, že tento odpad neskončil na skládke, ale putoval do kompostárne, na strane druhej sa podpísal pod to, že obec za odpad obyvateľov zaplatila o 8000 eur viac, ako vyzbierala na poplatkoch.

Neuvažovala obec o zmene odpadovej spoločnosti?
Každý rok si robíme prieskum trhu, pričom najvýhodnej­šia aj za týchto podmienok je stále spoločnosť AVE SK. Na druhej strane výpoveďou zmluvy riskujeme to, že obec pôjde do tzv. zlosovania, kde by bola obci zo zákona priradená odpadová spoločnosť bez ohľadu na cenu. Obec je tak v patovej situácii.

Ako si môže obyvateľ znížiť poplatok za odpad?
Je dôležité zopakovať, že odpad produkujú obyvatelia, obec len vyberá poplatky za odpad, aby mohla platiť odpadovej spoločnosti za odvoz a likvidáciu odpadu. Obec nie je súkromná spoločnosť, ktorá je založená za účelom zisku, preto nemôže na odpade zarábať, ale ani prerábať. Toto je prísne kontrolované aj hlavným kontrolórom obce. Bežný obyvateľ má tak len dve možnosti, ako si znížiť poplatok za odpad: znížiť si objem nádoby alebo zmeniť frekvenciu vývozu odpadu na mesačný. S tým súvisí aj ­o­sobný prístup každého, aby vytváral menej odpadu.

Kedy a koľko vriec na triedený odpad dostanú obyvatelia?
V tomto sme tiež trošku závislí od odpadovej spoločnosti, ale plán je do konca januára rozdať priesvitné a bezfarebné vrecia do každej domácnosti. Mali by sme dostať o 10 vriec viac ako minulý rok, t. j. 35 kusov na domácnosť. Treba však zdôrazniť, že vrecia treba využiť maxi­málne efektívne, najmä plastové fľaše je potrebné stláčať. Papier nemusí byť uložený vo vreci, ale v takom prípade musí byť ­zvia­zaný, aby sa nerozsýpal počas manipulácie, inak hrozí, že vám nebude odvezený.

Môžem si zmeniť objem alebo počet smetných nádob?
Áno, za množstvo odpadu si zodpovedá každý sám. Ak ste sa rozhodli zmeniť objem alebo počet nádob, môžete tak urobiť do 25. januára 2021. Viac informácií nájdete TU. Objem ani množstvo nádob sa nedá znižovať, ostáva počas celého roka. Ak sa roz­hodnete zvýšiť objem alebo počet nádob, po zaplatení alikvotnej časti poplatku to je možné aj v priebehu roka.

Môžem si počas roka zmeniť frekvenciu odvozu odpadu?
Frekvenciu vývozu komunálneho odpadu si môže nastaviť každý najneskôr do 25. januára 2021. Viac informácií nájdete TU. Počas roka sa bude dať zmeniť cyklus z mesačného na dvojtýždenný po zaplatení alikvotnej časti poplatku. Z dvojtýždňového na mesačný sa v priebehu roka nebude dať prejsť.

DÔLEŽITÉ UPOZORNENIA
Obec aj odpadová spoločnosť má právo kedykoľvek náhodne urobiť rozbor odpadu. V prípade, že sa vo vreciach alebo nádobách nebude nachádzať predpísaná komodita, takéto vrecia alebo nádoby nebudú odvezené.

Vrecia na triedený odpad musia byť priehľadné a bezfarebné, inak nebudú vyvezené.

REKLAMÁCIA NEVYVEZENIA ODPADU
Reklamácie nevysypaných nádob/vriec alebo ich poškodenie, nahlasujte podľa tohto manuálu a prostredníctvom reklamačného formulára emailom do 24 hodín na adresu:
reklamaciesc@avesk.sk, v kópii na kostolnapd@gmail.com

REKLAMAČNÝ FORMULÁR nájdete TU.
 

Prílohy

List obce uprava cien rok 2021.pdf

List obce uprava cien rok 2021.pdf
Typ súboru: PDF dokument, Velkosť: 249,54 kB

reklamačný protokol NOVÝ.docx

reklamačný protokol NOVÝ.docx
Typ súboru: DOCX dokument, Velkosť: 35,32 kB
Dátum vloženia: 14. 1. 2021 15:55
Dátum poslednej aktualizácie: 15. 1. 2021 8:56
Autor: Správca Webu

Dátum a čas

Dnes je nedeľa, 9.5.2021, 17:42:03

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Aktuálne počasie

dnes, nedeľa 9. 5. 2021
jasná obloha 20 °C 5 °C
pondelok 10. 5. polojasno 23/10 °C
utorok 11. 5. polojasno 24/14 °C
streda 12. 5. slabý dážď 16/11 °C

 

Kde nás nájdete